U bent hier
Programma 2024
1. Samen voor Testerep
De voorbije twee legislaturen werden gekenmerkt door agressieve verkiezingscampagnes, moeilijke discussies, rechtbanken, een wijziging in financieel beleid. Allemaal niet eenvoudig.
Ook de positieve realisaties van de voorbije twee periodes kunnen niet enkel aan de ene of de andere partij alleen worden toegedicht. De vernieuwing van Lombardsijde-dorp, de vernieuwde dijk van Westende en het casinodossier, in al zijn uitwassen, dragen immers handtekeningen van twee burgemeesters en twee schepencolleges.
N-VA was zelf plaatselijk in dit moeras weggezakt met slechts één gemeenteraadslid, dat alleen nooit een vuist kon maken. Maar hierin komt nu verandering.
N-VA steekt de hand uit naar elke burger en elke partij om SAMEN een nieuwe en positieve start te maken.
Laat ons deze bladzijde omdraaien en SAMEN opnieuw een positief verhaal schrijven.
Daarom nodigde N-VA een aantal geëngageerde burgers uit, die zich als onafhankelijke mee willen inzetten voor ons allen. Een ploeg van lokaal verankerde burgers en actieve aangespoelden biedt zich aan.
N-VA wil er streng op toezien dat principes van goed en objectief beleid worden gehandhaafd binnen het schepencollege. Een schepencollege dat strikte deontologische regels van neutraliteit en objectiviteit zal moeten respecteren.
N-VA komt niet tegen iets of iemand op, maar VOOR ons allen SAMEN.
2. Ons financiële plaatje samen
De financiële toestand van de gemeente zal uw toekomstige belastingen en de welvaart van onze gemeente mee bepalen. En die situatie vraagt toch wel uw aandacht.
N-VA vroeg daarom ook advies van een technisch expert gemeentefinanciën om de huidige situatie objectief door te lichten.
Aan de ene kant staat vast dat de gemeente de hoogste schulden heeft per inwoner van alle gemeenten én steden in heel Vlaanderen : meer dan 4000 euro per inwoner, 80 miljoen in totaal. We moeten er ook vanuit gaan dat de gemeente, in de nasleep van de recente processen rond het casino, zal veroordeeld worden tot het betalen van een schadevergoeding van ongeveer 10 miljoen euro. Wat de schuld per inwoner op ca.4500 euro kan brengen. Door de eerdere vermindering van de gemeentelijke belastingvoet, daalde bovendien ook de bijdrage uit het Vlaamse gemeentefonds aan de gemeente .
Een stad als Oostende heeft 3208 euro schuld per inwoner, Nieuwpoort heeft 2484 euro schuld per inwoner, Koksijde 2669 euro.
Gemiddeld heeft Middelkerke dus een schuld die 65% hoger ligt dan de buur-kustgemeentes. Meer dan 1700 euro verschil per inwoner, Opmerkelijk toch.
Aan de meer positieve kant is de autofinancieringsmarge vandaag nog voldoende om deze uitdaging aan te gaan. Weliswaar alleen als men uiterst voorzichtig omspringt met de toekomstige uitgaven en nieuwe initiatieven. Beloftes van nul belastingen zijn dus uit den boze en uiterste waakzaamheid is geboden bij het financieel risico beheer rond het Casino Silt dossier. Indien er geen vakkundig beheer is van de contracten en risico’s rond het Casino, of nieuwe financieel ondoordachte investeringen, dreigt de gemeente financieel in de problemen te komen. En zullen uw belastingen serieus moeten stijgen. Zulke avonturen wijst N-VA samen met u af
N-VA vraagt daarom een brede politieke consensus over een stabiel lange termijn financieel beleid. En vakkundig financieel management van het schulden en risico profiel van de gemeente.
N-VA wil in deze voorzichtig zijn en de schulden niet verder laten oplopen, maar geleidelijk afbouwen.
3. Toekomstige investeringen in Testerep
Financieel is de beleidsruimte dus beperkt. Toch zijn een aantal zware investeringen gepland. Een vaste toegangsbrug voor Middelkerke over het kanaal, de vernieuwde dijk in Middelkerke, onderhoudsinvesteringen in het wegennetwerk en in de gemeentelijke infrastructuur…….
In bepaalde deelgemeentes duren de werken nu al te lang, misschien door gebrek aan financiering.
De impact van deze gedeeltelijk door de Vlaamse overheid gesubsidieerde werken , op de gemeentelijke begroting, is nog onduidelijk en moet dus ook vakkundig en niet emotioneel worden aangepakt.
Er moeten prioriteiten worden vastgelegd. Ook moet verstandig worden nagedacht over de valorisatie van gemeente-eigendommen.
Elk groot project moet eerst op het financiële risico worden onderzocht. Een duidelijke kosten/baten analyse moet voorliggen voor er een beslissing wordt genomen. Goed beheer is gevraagd. Een toetsing aan goedkopere alternatieven kan nodig zijn.
Zo denkt N-VA na over een alternatief project voor de geplande brug “autostrade naar zee”. Een alternatief dat goedkoper is voor de gemeente EN het gewest, en dat de landbouwgronden optimaal spaart. Je kan niet aan de ene kant je zeedijken ecologischer en natuurlijker maken en aan de andere kant een autostrade er naar toe bouwen dwars doorheen de natuur.
4. Samen sociaal
De inwoners van onze gemeente hebben duidelijke profielen. Hardwerkende jonge gezinnen, een ouder wordende senioren bevolking die van de kust geniet, ondernemende zelfstandigen…. Deze groepen hebben elk heel specifieke behoeftes en vragen.
Daarom pleit N-VA oor de uitbouw en facilitering van meer en betere kinderopvang. De gemeente moet hier opstart- en ondersteunende initiatieven nemen.
Meer en meer medische beroepen in onze gemeente voeren een patiëntenstop in, wat mensen in moeilijkheden kan brengen. N-VA wil daarom initiatieven nemen die een verdere capaciteitsuitbouw van de medische dienstverlening faciliteren, alvast al in de drukke zomerperiode.
De geëngageerde scholengemeenschap wordt geconfronteerd met de sociale realiteit van elke dag. Het gemeentebestuur moet inspelen op hun expertise en problemen van taalachterstand, leerachterstand en “lege brooddozen” structureel helpen oplossen.
Een parkeerbeleid is nodig maar moet op een aantal elementen worden verfijnd en bijgestuurd. Met name ook in overleg met de zelfstandigen die vaak op de beperkingen van het huidige parkeerbeleid stoten. N-VA denkt hier bijvoorbeeld na over een bijsturing van de parkeer-abonnementsformule voor zelfstandigen, en een verfijning van de tariefperiodes voor de verblijfhouders.
Waarom ook niet werk gemaakt van bijkomende openbare faciliteiten voor gezelschapshuisdieren?
5. Bouwkundig profiel van Testerep
In binnen- en buitenland is het thema Hoogbouw actueel. Het debat werd in de voorbije legislatuur geopend in Middelkerke, nadat bijvoorbeeld in Oostende al hoge appartementsgebouwen uit de grond rezen. De hier gevolgde financiële logica lijkt redelijk, maar niet alle implicaties zijn bekend . Westende is Dubai niet.
Daarom vraagt N-VA om de conceptvoorstellen die er komen, gedetailleerd te becijferen en kritisch te onderzoeken. Het finale voorstel, indien dit er komt, zal dan volledig becijferd aan een gemeentelijke volksraadpleging via referendum worden onderworpen.
Eerder dan een wildgroei van kleine tweede verblijfsappartementen zoekt N-VA een evenwicht tussen permanente betaalbare huisvesting en hoogwaardige tweede verblijfswoningen.
N-VA heeft vooral schrik dat door de grote bouwprojecten van brug, dijk en hoogbouw een onleefbare situatie van werven, bouwkranen en werfverkeer ontstaat die jaren zal duren. Dit kan of mag niet de bedoeling zijn.
6. Samen in een veilig Testerep
Veiligheid is belangrijk voor alle generaties. De inzet van het politiekorps en de hulpdiensten staat buiten kijf. Toch moet het beleid zelf worden bijgestuurd op politiek niveau.
Er moet bijvoorbeeld nog meer werk worden gemaakt van een antidrugsbeleid op zowel preventief als sanctionerend vlak.
Tevens moet, samen met andere gemeenten en overheidsdiensten, worden ingezet op het bestrijden van nieuwe fenomenen. Mensenhandel is er zo één van.
Maar ook begrijpt N-VA niet dat de gemeente niet vanaf het begin aansloot bij het provinciaal initiatief ter bekamping van de schadelijke en mogelijk dodelijke Aziatische Hoornaar wesp.
7. Samen voor Uw dienstverlening
Het steeds weer opduikend project van een nieuw gemeentehuis roept vragen op. Is dit de juiste investering in een tijdperk van digitalisering, home working, decentralisatie en deeltijds werken? Of is het een onnodig statusproject? Of dekt het gewoon een zoveelste bouwpromotie?
N-VA nodigt alle partijen uit om de discussie samen aan te gaan om het gemeentehuis en het gemeentebestuur van de toekomst uit te tekenen. Allicht kan dit binnen het kader van de huidige, dan wel vernieuwde infrastructuur?
Het ultieme doel mag niet zijn om per sé een nieuw duur gemeentehuis te bouwen, maar wel de dienstverlening aan de burger nog verder te verbeteren.
Zo zou er, als klein voorbeeld, werk kunnen worden gemaakt van een uniek loket voor bepaalde diensten zoals aanvraag en ter beschikkingstelling van materiaal voor verenigingen. Of een efficiënter optreden tegen zwerfvuil en sluikstorten.
8. Uitstraling van Testerep
Middelkerke kan veel bieden aan zijn inwoners, ondernemingen en bezoekers. Toerisme is een hoeksteen van onze plaatselijke economie.
Middelkerke spreekt alle lagen van de bevolking aan en wil dit ook blijven doen. De gemeentelijke initiatieven om events en activiteiten aan te trekken moeten dan ook evenwichtig gespreid zijn over amusement, cultuur, sport en meer specifieke belevingsactiviteiten. Rationele keuzes moeten gemaakt worden omdat de budgetten ook niet tot de hemel reiken. Te persoonlijke politieke voorkeuren zijn vaak niet de beste keuze. Samen met bijvoorbeeld het verenigingsleven en de horeca kan hier verder planmatig geoptimaliseerd worden.
Hoewel het zwaartepunt ligt bij het klassieke kusttoerisme mag een verstandige spreiding van de geldmiddelen over alle deelgemeenten niet worden verwaarloosd. Hoeve toerisme, “trage” ontspanning,…. zijn thema’s van de toekomst
Middelkerke mag zich ook niet als navelstaarder positioneren. Onze communicatie moet complementair zijn aan die van de buurgemeentes. Met het cultuurleven in Oostende en Brugge vlakbij, de jachthaven van Nieuwpoort palend aan Lombardsijde, het golfterrein van Wulpen op een boogscheut van Westende, de stille getuigen van de vroegere frontlijn alom en de Ijzertoren van Diksmuide op enkele kilometers, kan ons nieuwe Testerep een aantrekkelijke uitvalsbasis bieden voor vele bezoekers en verblijfhouders. Dit zal positief werken op de waarde van het onroerend goed van onze inwoners. Maar hieraan moet gewerkt worden vanuit een consequente visie die niet stopt aan de grenzen van de gemeente. Daarom is een goede burenrelatie met de aangrenzende gemeentes belangrijk.
9. Landelijk Testerep
Middelkerke vormt een prachtige kustgordel rond een indrukwekkend landelijk gebied. Een landelijk gebied dat veel kan betekenen voor heel Middelkerke.
De landbouwers hebben overal in Europa grote uitdagingen op zich zien af komen. Ook in Middelkerke. Daarom moet het gemeentelijk beleid attent zijn voor deze grote problematiek. Middelkerke kan meer ondersteunend zijn voor Hoevetoerisme, consumentgerichte korte keten hoevehandel, landelijke recreatie. Vooral echter moet het gemeentebestuur werk maken van het sensibiliseren van hogere beleidsniveaus van de bestaande problemen. Misschien moet onderzocht worden of specifieke afwijkingen van een Vlaamse regelgeving ten uitzonderlijke titel en strikt tijdelijk door de gemeenteraad en de burgemeester kunnen genomen worden.
De afweging van het verlies van hectares landbouwgrond en een “autostrade naar zee” voor het bouwen van een nieuwe vaste brug, is een moeilijke. Toch denkt N-VA in staat te zijn een alternatief te bieden waarbij én de Spermalie straat leefbaarder wordt én de landbouwgrond optimaal wordt gevrijwaard.
N-VA heeft hier nog moedige voorstellen te doen. Bijvoorbeeld het bij overmacht gemeentelijk versoepelen van bemestingsnormen en -tijdsstippen in periodes van wateroverlast. Maar er zijn andere voorbeelden. Of het heropenen van de discussie over de toelatingen van niet storende windturbines.
N-VA zal trouwens de enige Middelkerkse politieke formatie zijn die zich vertegenwoordigd weet in de Vlaamse Regering. Bij de grote investeringsbeslissingen van de voorbije twee legislaturen waren het trouwens steeds de kabinetten van N-VA ministers die in Interkabinetten overleg de baan vrijmaakten voor de beslissingen en budgetten. Wat men ook moge beweren. N-VA is de kortste weg van de Dorpsstraat naar de Wetstraat.
10. Samen jong en sportief
Jongeren een toekomst bieden in de gemeente vereist een toekomstgericht globaal retentiebeleid met drie pijlers.
Een bedrijfsvriendelijk ondernemingsklimaat brengt jobs in eigen gemeente.
De juiste mix van ontspanning en infrastructuur motiveert om zich hier te vestigen.
Een verstandig woonbeleid biedt lange termijn binding met de eigen gemeente. Jonge gezinnen moeten zich in onze gemeente goed voelen.
N-VA zet daarom ook in op steun voor het verenigingsleven en de sportclubs in de gemeente. Hun toekomstgerichte visie moet ondersteund worden door ter beschikkingstelling van de juiste infrastructuur en werkingsmiddelen, steeds op een objectieve basis. In de eerste plaats moet dringend werk worden gemaakt van de levensvatbaarheid van ploegsporten en hun jeugdopleiding. Dit vanuit een sociale en maatschappelijke noodzaak. Voetballen en basketbal zijn een voorbeeld van integrerende teamsporten die vriendschappen bevorderen en karaktervormend zijn.
Het woonbeleid moet jonge gezinnen een gezonde mix van sociale woningbouw en persoonlijke bouwinitiatieven helpen bieden.
Ook kan het gemeentebestuur met gerichte maatregelen de schoolgaande jeugd motiveren om het openbaar vervoer te gebruiken.