Gemeenteraadverkiezingen 2018

Inleiding.

N-VA Middelkerke  wil een sterk lokaal  bestuur, met de nodige bevoegdheden om voor hun burgers krachtdadig beleid te voeren. Het is immers het bestuursniveau dat het dichtst bij de burger staat. Onze blik is op de wereld gericht, maar onze wortels liggen in onze straat, wijk, dorp, stad. Elk met hun eigen verhaal,  uniek karakter en typische troeven

De N-VA is een aanbodspartij die gedreven wordt door een programma en een visie. We zijn geen  pop-uppartij die op korte termijn bestuurt, maar geven ons beleid vorm met een toekomstideaal als doel en een langdurige houdbaarheid als maatstaf. De gemeentelijke taakstelling moeten we in het licht van zowel dat ideaal als die houdbaarheid herevalueren. Een overheid hoeft zich echt niet met alles in te laten. Zaken die beter of evengoed door private partners kunnen worden uitgevoerd, laten we beter aan hen over. Het is niet aan de overheid om met de private markt in concurrentie te treden. Het beleid dat we als overheid wel voeren, handhaven we evenwel strikt. Wanneer we regelgeving maken, is daar altijd een reden voor en het is overduidelijk dat regels maar tot het beoogde resultaat kunnen leiden als ze ook effectief afgedwongen worden. De gemeenteraad is wat ons betreft het hart van de democratie.

Verkozenen moeten hun verantwoordelijkheid kunnen en durven opnemen. Het is in de eerste plaats aan hen om op basis van hun programma het beleid vorm te geven en de inwoners uit te leggen waarom bepaalde beslissingen genomen worden. Voor de burgers moet het duidelijk zijn wat voor hen en de gemeenschap het voordeel is, nu – maar ook op langere termijn. Goed bestuur is evenwel niet enkel voor de gemeenschap, maar ook van de gemeenschap én door de gemeenschap. We zijn ervan overtuigd dat burgers ook ambassadeurs kunnen zijn van een project. Zo kunnen ze rugwind creëren en er samen met de politici voor zorgen dat de Verandering lokaal wel degelijk tot Vooruitgang leidt. We moeten onze inwoners dus ook verantwoordelijkheid durven geven om projecten samen of zelfstandig tot een goed einde te brengen binnen het voorziene kader.

1. Algemeen bestuur

Oprichten van deelgemeenteraden om advies in te winnen van de burgers.

Wie verkozen is, krijgt van de inwoners een mandaat om beleid te voeren. Het is dan uiteraard aan hen om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Een goed politicus doet dat evenwel  perfect geïnformeerd  (ofwel “en kent de publieke opinie” ofwel “weet wat er bij het publiek leeft”). Als gemeenschapspartij vinden we het ook belangrijk om de burgers te betrekken bij de voorbereiding van de gemeentelijke besluitvorming. Daarbij moeten we openstaan voor de inbreng van iedereen, of het nu gaat om informatieverstrekking, adviesverlening of het aankaarten van bezorgdheden. Nadien is het echter de verantwoordelijkheid van de verkozen politici om de uiteindelijke beslissingen te nemen.

Realisatie

Naast de verplichte adviesraden fungeren als permanent klankbord voor onze beleidsmakers, focussen we op het tijdelijk samenbrengen van de burgers als adviesgroep voor bepaalde materies. Op die manier kunnen we de burger doelgerichter aanspreken en vermijden we logge structuren.
We organiseren informatie- en participatiemomenten bij de start van grote projecten. Zo krijgen de burgers tijdig de mogelijkheid om hun advies te geven om op die manier een groter publieke draagvlak te creëren en is de kans kleiner dat er later weerstand opduikt. Een ruime  communicatie zorgt voor voldoende representativiteit.

Dienstverlening in de deelgemeenten (halve dag) per week.

Voor sommige mensen is het moeilijk zich te verplaatsen  van de deelgemeenten naar het centrum van Middelkerke. Daarom  is het opportuun dat er in iedere deelgemeente  een gemeentelijke ambtenaar aanwezig is om attesten of formulieren uit te reiken. Een halve of volledige dag (hangt af van deelgemeente) per week zou hier de ideale oplossing voor zijn.

Meer digitaliseren van het bestuursorgaan.

Via digitale platformen of bevragingen op digitale media proberen we online ook die inwoners te bereiken die zich minder vertegenwoordigd of aangesproken voelen door adviesraden of klankbordgroepen.

2. Lokale economie

EEN BLOEIEND ECONOMISCH WEEFSEL

Als N-VA dragen we het lokaal economisch weefsel een warm hart toe. We ondersteunen iedereen die onderneemt en werkt en geven het lokaal ondernemerschap maximale kansen. Onze visie draait in essentie rond drie onderstaande drie pijlers.

Ondernemingsvriendelijke gemeente :

Het lokaal ondernemerschap vormt de basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers. Daarom willen we ook maximaal kansen bieden aan zelfstandige ondernemers en bedrijven. We maken werk van een positief, open en ondersteunend beleidskader en hebben steevast oog voor de belangen van onze lokale economische actoren.

Toerisme als troef :

Toerisme is een motor van economische ontwikkeling en creëert toegevoegde waarde. Middelkerke kan een belangrijke rol spelen als regisseur door het bestaande aanbod aan toerisme en horeca te promoten en te ondersteunen. In functie van de schaalgrootte ondersteunt de gemeente ook de ontwikkeling van nieuw en economisch interessant aanbod.

Een ondernemingsvriendelijk fiscaal beleid :

We pleiten voor een eenvoudig en transparant belastingregime voor ondernemingen.

De ontvangsten uit belastingen moeten steeds opwegen tegen de administratieve kosten. Economisch inefficiënte belastingen worden geschrapt en nieuwe belastingen krijgen systematisch een economische toets.

Slimme kernen

Beleving staat voor de consument centraal: vanaf de wens tot aankoop tot de dienst na verkoop. Innovatie en slimme digitalisering zijn de drijfveren van die nieuwe consumentenbeleving. De gemeente ondersteunt innovatie en digitalisering in de omslag naar een slimme kern.

• De omslag naar een slimme digitale kern vergt in eerste instantie de aanwezigheid van een sterk netwerk voor snelle overdracht van data en permanente wifiverbinding. De investering in een dergelijk netwerk is in eerste instantie een verantwoordelijkheid van ondernemers. In regionale handelskernen kan de gemeente als cofinancier eventueel mee investeren in de aanleg van glasvezel.

• De gemeente kan innovatieve concepten in handel en dienstverlening faciliteren door ze te laten uittesten op schaal van de kern. Handenvrij winkelen is hiervan een goed voorbeeld. Zo stimuleert de gemeente de handelaars in de kern om als proeftuin te fungeren voor nieuwe, beloftevolle toepassingen.

3. Mobiliteit

De gemeente is goed toegankelijk dankzij een slim parkeerbeleid

Naast het openbaar vervoer, de fietsers en voetgangers, heeft ook de auto een plaats in de gemeente. Mobiliteit  is immers een  en-en-verhaal. Het gaat hier om een combinatie van verschillende vervoermiddelen: fiets, auto, bus, tram, trein, te voet

Combimobiliteit is hier het codewoord. Daar horen ook parkeerplaatsen bij geconcentreerd bij de vervoersknooppunten. Al kan een loutere voetgangerszone, permanent of volgens een bepaalde uurregeling, uiteraard wel interessant zijn voor een grotere regionale handelskern.

Waar en hoeveel parkeerplaatsen er worden voorzien en of ze al dan niet betalend zijn, moet op lokaal niveau bekeken worden, in het licht van de specifieke situatie ter plekke en de objectieve behoefte of het openbaar belang

De gemeente voert een gedifferentieerd parkeerbeleid in functie van een optimale toegankelijkheid:

Ze voorziet parkeren voor de langere termijn ( meer dan …..) op iets grotere afstand van de handelsvoorzieningen, of op bereikbare randparkings
In het handelscentrum zelf wordt meer ingezet op kort parkeren. Zo blijven de winkels bereikbaar voor auto’s en wordt ook voldoende circulatie gestimuleerd. We voorzien meer laad- en loszones voor leveringen die niet veel tijd in beslag nemen. Voor interventieteams zoals een loodgieter, elektricien, huisarts, enz.... voorzien we een interventiekaart waarmee ze dan tegen een kleine jaarlijkse bijdrage kunnen parkeren op betalende plaatsen.
Voor de gemeente kan een parkeergeleidingssysteem of een mobiliteits-app of website ondersteunden werken om de verkeerstromen in goede banen te leiden, en bijdragen aan een optimaal gebruik van de beschikbare parkings.

Werken aan minder hinder

Werken aan het openbaar domein zijn noodzakelijk voor een betere veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van straten en kernen. Bij openbare werken pleiten we voor een evenwicht tussen de noodzaak van de werken en het beperken van de hinder. Het uitgangspunt is hoe dan ook duidelijk: we beperken de hinder tot een minimum

In overleg met inwoners en de lokale middenstand zet de gemeente in op een grondige voorbereiding van de werken. In de mate van het mogelijke houdt de gemeente rekening met bekommernissen bij de uitvoering en wordt ingezet op fasering. Tijdens de uitvoering communiceert de gemeente eerlijk en transparant in functie van de voortgang. Bij grootschalige werken kan een minder-hinderbudget eventueel overwogen worden. Extra kosten moeten wel altijd opwegen tegen de verwachte hinder
Daarnaast zet de gemeente in op ondersteuning van haar ondernemers tijdens de werken. De gemeente informeert de handelaars tijdig over vergoedingen of andere steunmaatregelen. Ze kan commerciële acties faciliteren en als compensatie werk maken van bepaalde, eenmalige vrijstellingen van belastingen

Met ingang van 1 juli 2017 kan elke detailhandelaar in Vlaanderen aanspraak maken op een automatische hinderpremie van 2.000 euro. De hinderpremie is een realisatie van Vlaams minister van Economie Muyters en is van toepassing op alle ondernemingen met maximaal 9 werknemers in dienst. De handelaar zelf hoeft niets te ondernemen en krijgt de premie op voorhand automatisch toegekend wanneer in zijn gemeente openbare werken zijn gepland.

Meer mensen veilig en comfortabel op de fiets

Voor de N-VA is de fiets een volwaardig transportmiddel. Met een doordacht beleid en wat goede wil kan Middelkerke zijn positie als fietsregio nog verder verstevigen. Meer dan de helft van de verplaatsingen die we met z’n allen maken, zijn korter dan 5 kilometer. Toch nemen we ook voor die kleine verplaatsingen meestal de wagen. Als N-VA zijn we een grote voorstander van de uitbouw van een degelijk en kwaliteitsvol fietspadennetwerk. In ons programma leggen we hier de nadruk op. Door meer in te zetten op fietspaden, veilige oversteekplaatsen en aangepaste fietssnelwegen willen we de veiligheid en het comfort van de fietsers verhogen.. Door voetgangers en fietsers voldoende ruimte te bieden in het ontwerp kan beter ingespeeld worden op de bereikbaarheid. Een fietsvriendelijk beleid kan bovendien voor een groot stuk gegenereerd worden zonder zware, ingrijpende of grote infrastructuurwerken. De fiets heeft als vervoermiddel heel wat mogelijkheden in zich om uit te groeien tot een volwaardig alternatief voor de auto of het openbaar vervoer. Zeker in een vervoersmarkt waar ‘genetwerkte mobiliteit’ steeds belangrijker wordt, biedt de combinatie met de fiets in voor- en natransport heel wat kansen.

Als we meer plaats willen geven aan fietsers, moet het hele fietstraject op een comfortabele en veilige manier kunnen worden afgelegd, van de eerste tot de laatste kilometer. Daarom zorgen we voor een uitgebreid en goed onderhouden netwerk van fietsverbindingen doorheen de gemeentekern. De gemeente stelt een concreet actieplan op, met prioriteiten voor investeringen in de fietsinfrastructuur en voor het aanpakken van conflictpunten, en koppelt daar in haar meerjarenplan de nodige budgetten aan.

De gemeente geeft het goede voorbeeld en zet maximaal in op fietsgebruik voor de eigen werking. Het gemeentepersoneel wordt gestimuleerd om de fiets te gebruiken. Bij de vernieuwing van het wagenpark kunnen bijv. enkele auto’s van de gemeente worden vervangen door (elektrische) dienstfietsen, of doet men met de verschillende diensten aan autodelen.

We zorgen in iedere deelgemeente voor laadpalen voor de elektrische fiets

4. Senioren

De visie van N-VA Middelkerke over “waardig ouder worden” in onze gemeente.

Het ouderenbeleid beslaat niet alleen verschillende beleidsdomeinen, maar zit ook verspreid over de verschillende beleidsniveaus.

N-VA Middelkerke heeft enkele voorstellen en aanbevelingen om de levenskwaliteit van haar oudere inwoners zo aangenaam mogelijk te maken en hen daarbij alle steun te geven die ze kunnen gebruiken.

Laat onze ouderen volwaardig participeren aan de samenleving door het vrijwilligerswerk te stimuleren en te zorgen voor een breed aanbod van ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden.

We kunnen ervoor zorgen dat er voldoende toegankelijke ruimtes zijn waar ze mekaar kunnen ontmoeten en door ondersteuning de digitale kloof, die voor velen nog onoverbrugbaar lijkt, te verkleinen. Deze maatregelen zijn ook een middel tegen vereenzaming en sociaal isolement.

De meeste bejaarden geven aan dat ze het liefst van al thuis willen blijven wonen maar ze beseffen dat dit niet altijd mogelijk is omdat de eigen woning vaak niet is aangepast. De stap naar een woonzorgcentrum is voor velen niet wenselijk maar vaak ook niet nodig.

In die zin is het belangrijk dat we de nodige ondersteuning bieden om de ouderen te laten wel-zijn in hun vertrouwde thuisomgeving en de zorg zo te organiseren, dat ze zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Momenteel bestaat er al een premie voor woningaanpassing.

N-VA stimuleert ook het gebruik van een gedifferentieerd aanbod aan zorgoplossingen zoals thuiszorg, thuisverpleging, mantelzorg en ondersteunende technologie. Het wordt dan ook tijd dat mantelzorgers erkend worden als volwaardiger zorgpartners. Momenteel krijgen ze van de gemeente een financiële tegemoetkoming van 50 euro per maand maar die zou kunnen opgetrokken worden tot 130 euro, het bedrag dat ook de Vlaamse zorgvergoeding voor mantel- en thuiszorg uitbetaalt zoals dat in vele gemeenten reeds het geval is. Het moet vooral beschouwd worden als erkenning en waardering voor het werk en de lasten die deze mensen op zich nemen.

Wanneer we ouderen en ook mensen met een beperking volop deel willen laten uitmaken aan onze maatschappij moeten we zorgen voor een leeftijdsvriendelijke omgeving waarbij toegankelijkheid prioritair is. Een gemakkelijke bereikbaarheid van het centrum en de deelgemeenten om iedereen volop te laten participeren aan de activiteiten van het gemeenschapsleven is essentieel. Ook de elektrische fiets is, zeker voor ouderen, een extra hulpmiddel om meer mobiel te zijn. Fietsstallingen met laadpalen, kwaliteitsvolle voet- en fietspaden die voldoende breed, vlak en obstakelvrij zijn, aandacht voor de trage wegen, ... Ouderen maken daarvan immers dikwijls gebruik.

Tot slot een eindwoord van onze algemeen voorzitter Bart De Wever: “Die oude dag wacht ons uiteindelijk allemaal. Daaraan kunnen we niet ontsnappen. Ouderen zijn voor de N-VA niet zomaar een deel van onze bevolking. Ze zijn de schakel naar onze eigen toekomst.”

5. Levenslang kwaliteitsvol wonen voor iedereen

Een betaalbaar, divers en sociaal woonaanbod. Elke Vlaming droomt van een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd, op maat en in een aangename leefomgeving. Ieder van ons heeft recht op menswaardig wonen. Daarom moeten we aan iedereen een betaalbare woning – die ook kwalitatief in orde is en in een behoorlijke woonomgeving ligt – kunnen garanderen. De vraag naar woningen stijgt sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt. Vooral de vraag naar starterswoningen, woningen voor eenpersoonshuishoudens en specifieke woningen voor ouderen zit in stijgende lijn. Op heel wat plaatsen is er nog onvoldoende woningdifferentiatie om aan die verschillende woonwensen tegemoet te komen. Het lokale woonbeleid moet ervoor zorgen dat het (sociale en private) woningaanbod in de gemeente voldoende divers is, met een bijzondere aandacht voor de meest behoeftige gezinnen en alleenstaanden. Betaalbaar wonen moet echter ook voor ‘niet-doelgroepen’ mogelijk blijven, al was het maar om te voorkomen dat het sociale huisvestingsstelsel uit zijn voegen barst. Verantwoordelijkheid nemen, misbruik bestraffen Zorg en steun moeten terechtkomen bij de mensen die er het meeste nood aan hebben. Iedereen moet een gelijke toegang kunnen krijgen tot een menswaardig bestaan. Toch zijn aan deze rechten ook plichten verbonden. Tegenover het recht om volwaardig deel te nemen aan onze maatschappij staat de plicht om onze taal te leren en zich te integreren. Die wederkerigheid is cruciaal. Een efficiënt en transparant sociaal woonbeleid spreekt burgers aan op hun individuele verantwoordelijkheid. Voor de N-VA is sociale insluiting het doel. Voldoende kennis van het Nederlands blijft een noodzakelijke voorwaarde om actief te kunnen deelnemen aan de samenleving. Misbruiken en domiciliefraude kunnen niet door de beugel; de zwaksten in de samenleving zijn hiervan immers het grootste slachtoffer. Een geloofwaardig en rechtvaardig woonbeleid speurt misbruiken op en bestraft ze. Waar het evenwicht tussen rechten en plichten zoek is, moeten we het beleid bijsturen.

Woonkwaliteit bewaken

Een kwaliteitsvolle en gezonde woning zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Een niet onbelangrijk deel van het woonpatrimonium kampt vandaag echter met ernstige problemen zoals vocht en schimmels, gebrekkige isolatie of geeft een verhoogd risico op CO-vergiftiging. Soms worden woningen zelfs ongeschikt of onbewoonbaar verklaard. Leegstand, verwaarlozing en verkrotting tasten de leefbaarheid en de veiligheid van een buurt grondig aan. Bovendien zorgt opzettelijke leegstand voor een beperking van het aanbod en dus ook voor hogere woningprijzen. Huisjesmelkerij, sluikstorten, overlast en vandalisme zorgen in bepaalde wijken voor onaanvaardbare leef- en woonsituaties. De afwezigheid van groen, voldoende openbaar vervoer, de netheid van een wijk of buurt en de nabijheid van kwalitatieve zorgvoorzieningen en kinderopvang, blijven in heel wat gemeenten en steden belangrijke aandachtspunten. Een duurzame woonomgeving voor levenslang wonen De vergrijzing van de bevolking neemt alsmaar grotere proporties aan. Die realiteit heeft tot gevolg dat steeds meer mensen op zoek gaan naar een veilige en comfortabele woonomgeving waar ze hun oude dag kunnen doorbrengen. Een duurzame woonomgeving vertrekt vanuit een dynamische visie op mens en ruimte, op de eigen woning en haar omgeving. Op woningniveau kiezen we, waar mogelijk, voor de ondersteuning van aanpasbaar en flexibel bouwen. Dat basiskenmerk maakt dat een woning zich kan aanpassen aan haar bewoners en niet omgekeerd. In de directe omgeving zetten we in op het wegnemen van drempels, een aangepaste openbare ruimte en een nabije dienstverlening. Comfort, toegankelijkheid en veiligheid maken levenslang wonen mogelijk. Zo vermijden we dat mensen met een kleine zorgbehoefte nodeloos in een instelling terechtkomen.

Een betaalbaar en divers woonaanbod

We zetten in op nieuwe en diverse woonvormen die betaalbaar zijn voor jonge gezinnen en ouderen. Hiervoor stimuleren we een optimale benutting van de bestaande ruimte. De N-VA zet blijvend in op het verwerven van een eigen woning, als een verzekering voor de toekomst. Het bezit van een eigen woning vergroot ook het verantwoordelijkheidsgevoel voor de eigen directe woonomgeving. HOE REALISEREN WE DAT?

• We brengen de private huurmarkt in beeld (huurprijzen, bezettingsgraad, leegstand,…) zodat we kunnen bijsturen waar die in gebreke blijft. We stellen een actieplan op om aangepaste woonvormen te stimuleren en in de gemeente een voldoende ruim aanbod aan verschillende woningtypes te verkrijgen.

• Voor alleenstaanden, ouderen, eenoudergezinnen, starters, … zorgen we dat het aanbod aan aangepaste en bescheiden woningen of eenslaapkamerappartementen groot genoeg is en op goed bereikbare locaties ligt, op wandelafstand van het dienstenaanbod in de gemeente. In centraal gelegen woonprojecten kan de gemeente de verplichting opleggen om een minimum aantal appartementen op een aangepaste manier te bouwen, zodat ze toegankelijk zijn voor ouderen.

• We promoten de beschikbare soorten sociale leningen bij kandidaat-huurders en -bouwers.

• We zorgen voor betaalbare woningen voor jonge gezinnen en eenoudergezinnen. Een systeem van huurkoop of sociale leningen kan starters, die over onvoldoende kapitaal beschikken voor een nieuwbouwwoning, een duwtje in de rug geven.

• We zorgen voor een aanbod aan betaalbare, aangepaste woningen voor senioren en mensen met een beperking – met de juiste zorg binnen handbereik.

• Met kleinschalige inbreidingsprojecten creëren we op een efficiënte en zuinige manier bijkomende woonruimte. De bestaande stads- of dorpscentra kunnen bedachtzaam worden verdicht op centrale vrije kavels of binnengebieden.

• Ouders die hun kinderen aan een bouwgrond willen helpen, ondersteunen we door oude verkavelingen aan de hedendaagse normen aan te passen. We onderzoeken waar we grote bouwpercelen kunnen opsplitsen, opdat inwonende kinderen of zorgbehoevende ouders er een betaalbare woning kunnen bouwen. We verhogen zo niet alleen de betaalbaarheid, maar verduurzamen ook de ruimte en het sociale weefsel.

• Onze gemeentelijke woonzorgcentra zijn kwaliteitsvol en zelfbedruipend. We ondersteunen mensen die het nodig hebben.

• We verlenen slechts tijdelijk en onder bepaalde voorwaarden bijkomende tegemoetkomingen. Die middelen moeten leiden tot een blijvende verbetering van de gezinssituatie, zodat gezinnen leren om weer op eigen benen te staan. Middelen zijn bestemd voor wie ze effectief nodig heeft en moeten zorgen voor een duurzame verbetering van de gezinssituatie.

6. Sociaal beleid in Middelkerke

Kinderopvang

N-VA Middelkerke wil voldoende en flexibele kinderopvang in onze gemeente. Wij willen ook de ouders helpen om kinderopvang te vinden van thuis uit.

Voldoende kinderopvang is een probleem. In groot grondgebied Middelkerke  beschikken we slechts over twee kinderopvanglocaties erkent door Kind&Gezin. In de deelgemeente Leffinge tellen we er dan negen maar in Schore, Sint-Pieters- Kapelle en Mannekensvere tellen we er geen. Westende heeft drie onthaalmoeders en Lombarsijde heeft er vijf. Deze cijfers zijn terug te vinden op de website van Kind&Gezin. De geografische spreiding kan beter.

Als voorstel kan N-VA Middelkerke het aantrekkelijker maken om een onthaalouderte worden door een starterspremie uit te keren. Zodoende kunnen we het aantal onthaalouders opkrikken in Middelkerke.

Flexibele kinderopvang is momenteel heel belangrijk voor de werkende ouders. Onze gemeente heeft heel wat seizoensgebonden arbeid .Wij wensen kinderopvang  te organiseren die ook in het weekend open is. Momenteel is er geen kinderopvang in het weekend voorzien in onze gemeente.

Als voorstel hiervoor kunnen we in Middelkerke een gemeentelijkecrèche organiseren met openingsuren die complementair zijn met de buitenschoolse opvang, voornamelijk in het weekend. Met dit project hebben we meer opvang met meer flexibiliteit .Dit initiatief kan plaats vinden in gemeentelijke gebouwen zoals schoolgebouwen of waar nu debuitenschoolse opvang zich bevindt. Een ander voorstel is dat onze gemeente ook occasioneel kinderopvang kan organiseren. Deze opvang valt buiten het basisaanbod wanneer bijvoorbeeld een ouder plotseling werk vindt, op gesprek moet gaan voor een werkaanbieding of een onverwachtse crisissituatie heeft. Deze voorstellen geven de ouders meer de kans om hun werk en privé situatie op een goede en evenwichtige manier te organiseren.

N-VA Middelkerke wil een online tool introduceren om de ouders te helpen kinderopvang te vinden in onze gemeente. Deze online tool helpt ouders op een gemakkelijke manier locaties te vinden waar hun baby of peuter  terecht kan. De online tool kan SOS Kinderopvang heten ( de naam is maar een voorstel). Ouders kunnen zoeken op locatie, leeftijd en soort opvang. Heel belangrijk hierbij is dat de tool moet aantonen hoeveel plaatsen er nog vrij zijn. Zo weten ouders waar ze aan toe zijn. Moesten er nog vragen zijn kunnen de mensen wel nog altijd  terecht bij de dienst kinderopvang.

7. Een dienst rond dierenwelzijn geïntegreerd in het milieubeleid

De gemeente neemt dierenwelzijn mee als een integraal onderdeel van het gemeentelijk milieubeleid.

• We zetten informatie- en sensibiliseringscampagnes op rond dierenwelzijn. Denk bijvoorbeeld aan een reglement m.b.t. het eindejaarsvuurwerk, overleg met de landbouwsector, of informatiecampagnes op scholen.

• We onderzoeken waar er in de gemeente nog plaats is voor een losloopweide voor honden.

• We coördineren het lokale beleid rond dierenwelzijn door die bevoegdheid expliciet op te nemen in het schepencollege.

8. Financien

Voor de N-VA is de grens bereikt. De inkomsten van de overheid zijn de voorbije jaren gestegen tot ongekende hoogtes. Die torenhoge belastingen vallen vooral ten laste van wie werkt, spaart en onderneemt.

N-VA Middelkerke wil dan ook alle gemeentelijke taksen en belastingen onder de loep nemen en bv. de zogenaamde “pestbelastingen” schrappen. Nieuwe belastingen zijn uit den boze tenzij ze het voorwerp zijn van een verschuiving en op die manier geen extra financiële last betekenen voor de inwoners van Middelkerke.

Investeringen moeten maximaal geëvalueerd worden naar kosten-baten waarbij moderne financieringsconstructies met lange afschrijftijden tot een minimum beperkt moeten worden om de toekomstige generaties niet te belasten met torenhoge afbetalingslasten. We willen met andere woorden niet investeren in dingen die we als gemeente niet kunnen betalen.

De publiek-private samenwerkingen waarbij private partners fungeren als ontwerper, aannemer en financier (zoals bv het Casinodossier van Middelkerke) moeten zeer doordacht geconfigureerd worden. Dit betekent concreet dat de return voor de gemeente Middelkerke substantieel moet zijn op alle vlakken. Het mag niet de bedoeling zijn om het patrimonium van de gemeente uit handen te geven. Bij de evaluatie van diverse kandidaten moet het financieel aspect daarin van doorslaggevend belang zijn. Bij een partnership is het niet de bedoeling dat alle lusten voor de private partner zijn en de lasten voor de gemeente. Daar zullen wij over waken.

9. Deelgemeenten opwaarderen als kernen van bruisend leven

De deelgemeenten worden stiefmoederlijk behandeld. N-VA wil het karakter van de deelgemeenten behouden en investeren in lokale feesten, culturele verenigingen, evenementen en sport.